Tillbaka till innehållsförteckningen.

Idrott och hälsa – Centralt innehåll åk 9

Rörelse

  • Komplexa rörelser i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus. Kan också övas genom t.ex. olika Bothmergymnasikövningar där balanspunkten förskjuts och rörelser som uppgår i varandra och omvandlas.

  • Olika former av dans samt skapande av rörelse- och träningsprogram till musik, takt och rytm.

  • Träningslära: konditionsträning, koordinationsträning, styrketräning och rörlighetsträning utifrån olika ändamål och individuella behov.

  • Olika verktyg, däribland digitala för att planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter.

  • Olika simsätt i mag- och ryggläge.

Friluftsliv och utevistelse

  • Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel såväl med som utan stöd av digitala verktyg.

  • Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider, t.ex. planering och genomförande av mer strapatsfyllda friluftsaktiviteter. T.ex. en fjälltur vintertid, övernattning i bivack, bad i isvak.

  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt Allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.

  • Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse.

  • Badvett och säkerhet vid vatten under olika årstider. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med hjälpredskap.

Hälsa och levnadsvanor

  • Planering och genomförande av olika aktiviteter utifrån hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa.

  • Kroppsideal och normer inom olika rörelsekulturer. Hur de påverkar individers möjligheter till deltagande i olika aktiviteter.

  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.

  • Dopning och lagar och andra bestämmelser som reglerar förbud mot dopning, kan undervisas ämnesöverskridande mellan ämnena biologi, samhällskunskap och idrott och hälsa.